Markedsføringsplan

Markedsføringsplan - din plan til succes!

Hvad er en markedsføringsplan og hvordan laver man den? Her er vores anbefalinger for, hvad en virksomhed bør afklare og kortlægge i større eller mindre grad med henblik på at udarbejde en eksekverbar markedsføringsplan. Skabelonen dækker en plan, som alle virksomheder kan anvende. Det er derfor ikke alle punkter, der nødvendigvis er lige relevante for jeres virksomhed. Tag afsæt i virksomhedens forretningsplan, da der kan forekomme overlap.

1. Idégrundlaget og løsningen
  • Beskriv konceptet eller idéen bag virksomheden, hvad det går ud på.
  • Forklar hvad den reelle udfordring er, som virksomheden løser, og hvilke behov konceptet opfylder.
  • Beskriv hvordan løsningen ser ud, og hvad der gør den speciel eller unik.
  • Fortæl hvilke udviklingsmuligheder og vækstpotentiale virksomheden har.
2. Forretningsmodellen og produkt og/eller ydelse
  • Forklar hvordan virksomheden tjener sine penge, og hvem der betaler hvad.
  • Beskriv det produkt I tilbyder, dets særkende og hvilke behov det dækker.
  • Fortæl hvilken værdi virksomheden skaber for kunderne (Value Proposition).
  • Beskriv produkternes og ydelsernes styrker og svagheder.
  • Medtag også virksomhedens leverandører og hvad de leverer.
3. Markedet og konkurrenterne
  • Markedet i tal, kundesegmenterne og deres størrelser, og hvordan de ser ud:
    teknologi, geografi, og eventuelt om udfordringer i nuværende markedsstruktur.
  • Om konkurrenterne og hvad der kendetegner dem – deres styrker og svagheder.
4. Salg og markedsføring – Go to Market-plan
  • Redegør for de segmenter som virksomheden går efter.
  • Beskriv de målgrupper som planens aktiviteter retter sig mod. Forsøg at redegøre for hvordan den
    typiske kunde ser ud – størrelse, geografi, branche, adfærd, motiver mv.
  • Redegør for de budskaber der anvendes mod respektive målgrupper – herunder også virksomhedens/
    ydelsens USP (Unique Selling Point).
  • Beskriv salgskanalerne.
  • Og tilsvarende de markedsføringskanaler, virksomheden benytter sig af (SoMe og off- og online).
  • Beskriv også, hvis det er relevant, salgsprocessen med identifikation af kundeemner, kontakt, tilbud og forhandling.
  • Nævn også målene for markedsføringen og salget, både de kvalitative og ikke mindst de kvantitative.
  • Medtag de samarbejdspartnere der er relevante for virksomheden.

Med en klar markedsføringsplan skaber du fundamentet for målrettet vækst og succes. Tag første skridt i dag!

Kontakt os her for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed!

Facebook
X
LinkedIn
Email
Print

Du kan måske også lide...

Tag din virksomhed til næste niveau!

Kontakt os i dag og få gratis, fortrolig sparring, der skaber vækst og resultater.

Scroll to Top